Sušené listy moringy jsou považovány za nejpotentnější část rostliny, vzhledem k obsahu antioxidantů a dostupných nutrientů. Ve srovnání s jinými částmi moringy mají listy nejvyšší podíl fenolických sloučenin, aminokyselin, mastných kyselin a dalších bioaktivních nutrientů. Účinný způsob, jakým získat bohatství živin, je připravit si "vodní výluh", tedy jednoduše řečeno - čaj z listů. Samotné listy moringy byly využívány již Římany, Řeky a Egypťany, tedy nejde jen o trendovou superpotravinu.

Nač jsou nám antioxidanty?

V souvislosti s Moringa se nejčastěji zmiňují právě antioxidanty. Při tomto stále frekventovaném pojme nám možná uniká jejich obrovský smysl pro naše zdraví. Obecně je antioxidant látka schopná vynulovat agresivní účinek volných radikálů v organismu, aniž se sama stala nebezpečnou. Jelikož volné radikály vznikají i přirozeně v těle, náš organismus je schopen jisté obrany. Při nedostatku ochrany, nebo nadbytku volných radikálů, se vyvíjí oxidační stres, což vede k rozvoji onemocnění, např. rakoviny, aterkosklerózy, katarakty, degenerativních onemocnění a mnoha dalších zejména zánětlivých onemocnění. To je důvod, proč se musíme neustále dopovat antioxidanty nejen v ovoci a zelenině.

Benefity pití čaje z moringy

Lokální záněty probíhající v těle mohou z dlouhodobého hlediska vést k propuknutí onemocnění, jako je diabetes, respirační a kardiovaskulární problémy, ale i obezita. Čaj z listů moringy obsahuje vysoký podíl protizánětlivých faktorů, které přispívají k potlačování zánětlivých enzymů v těle.

Moringa je nositelem účinných isothiokyanáty, které mají významný efekt při vyladění hladiny krevního cukru a ovlivňují i ​​na snížení apetitu. Pravidelné pití čaje z listů moringy přispívá ke zmírňování symptomů diabetu a napomáhají při hubnutí.

V neposlední řadě je třeba vyzdvihnout i účinek pití čaje na zdraví srdce a cév a to díky pozitivnímu účinku na hladinu cholesterolu a formování cévních plaků.

Pozor na kvalitu nebo - jen vypít čaj nestačí

Čaj si připravíte jako vodný výluh sušených listů moringy, obdobně jako jiné bylinné čaje. Pohodlnější je zalít už porcovaný čaj, který je optimálně dávkován v čajových sáčcích. Dávejte však pozor na kvalitu listů! Nejbohatší na nutrienty jsou ty dopisy, které jsou z organicky pěstovaných stromů moringy. Dalším kritériem je délka a teplota sušení listů. Ideální je pomalé šetrné sušení do 42°C, které umožní zachovat delikátní chuť listů, ale zejména všechny významné bioaktivní látky. Sušené listy není vhodné zalévat vroucí vadou, případně vařit, teplota vody při zalití listů by neměla přesáhnout 90°C. Sušené listy je možné kombinovat i s jinými bylinkami dle vlastního uvážení.

Pokud se moringa popíjí ve formě čaje, může se popíjet až 3x denně během dne vždy po 150-200 ml výluhu. U kvalitních drcených listech postačuje zalít jednu čajovou lžičku.

Matcha nebo Moringa

Obě zelené superpotraviny - matcha i moringa - mají několik společných benefitů. V první řadě poskytují našemu tělu množství antioxidantů, protizánětlivých látek, mají anti-aging efekt, tedy zpomalují proces stárnutí organismu. Mají ochranný účinek na mozek, ale i kardiovaskulární systém a zlepšují imunitu několika způsoby. Jsou podobné vzhledem i použitím - ve formě zeleného prášku nebo lahodného čaje.

Čím se ale liší?

Porovnejme si jeden gram prášku z moringy s jedním gramem matchy. Už zde začínáme v Moringa tušit zelený superzázrak. Gram moringy obsahuje více vlákniny, bílkovin, vápníku, sodíku, vitamínu C a vitamínu A ve srovnání s matchou. Světová zdravotnická organizace (WHO) považuje Moringa za vynikající doplněk výživy na zabránanie deficitem při oblíbených low-carb dietách.

Pokud již holdujete čaji matcha, zkuste svůj oblíbený rituál obohatit o čaj z listů moringy. Společné benefity převyšují účinky pouze jedné ze superpotravin a váš čajový obřad se tak stane léčivou seancí.